вівторок, 16 січня 2018 р.

Мои черновички-ссылки по теме "Компетентностные задачи"

 Одним із найважливіших розділів курсу інформатики 8-9 класу є розв'язування компетентнісних завдань. Адже такі завдання є своєрідним підсумком та мірилом підготовки дітей до життя засобами навчального предмету.  Нагадаємо, що до компетнтнісних відносять завдання, що не передбачають наявність чітко визначеної моделі (у вигляді конкретних формул чи законів, які слід застосувати), прописаних вхідних даних та результатів. Компетентнісні завдання з інформатики можна розглядати як комплексні задачі прикладного характеру, для яких обов’язковим є застосування сучасних ІКТ як засобу розв’язування, надання різнорівневої допомоги та критеріїв оцінювання як кінцевого результату, так і способів його отримання.
                   Розв’язування компетентнісних завдань зазвичай передбачає сім етапів діяльності учнів :
  • визначення, ідентифікації даних учень аналізує умову задачі, правильно ідентифікує поняття, деталізує запитання, знаходить у тексті задачі відомості та дані, які задані в явному чи неявному вигляді;
  •  пошуку даних учень формує стратегію розв’язування задачі, планує свою роботу при виконанні завдання, добирає умову пошуку для розв’язування завдання, співставляє результати пошуку із метою, здійснює пошук даних в Інтернеті;
  • управління учень структурує потрібні дані для пошуку розв’язку, вставновлює властивості об’єктів, які є суттєвими, аналізує зв’язки, які існують між об’єктами;
  •  інтеграції  учень порівнює і зіставляє відомості із кількох джерел, виключає невідповідні та несуттєві відомості та вчасно зупиняє пошук;
  • оцінки учень правильно шукає необхідні відомості, відбирає ресурси згідно з сформульованими чи запропонованими критеріями;
  • створення учень враховує особливості призначення підсумкового документа, добирає середовища опрацювання даних, стисло і логічно викладає узагальнені дані, обґрунтовує свої висновки; 
  • передавання повідомлень учень у разі потреби архівує дані, адаптує повідомлення для конкретної аудиторії, створює результат своєї роботи акуратно та презентабельно, обговорює його через електронну пошту або демонструє перед визначеною аудиторією. http://inf8-m.blogspot.com/2017/04/blog-post.html

Вот на блоге Оксаны Коваленко нашла разработки компетентностных задач 8 класс
http://oksanakovalenko.blogspot.com/2017/05/68.html

Вот еще оттуда же интересный материал по нашей теме
http://oksanakovalenko.blogspot.com/2017/05/66-67.html
http://oksanakovalenko.blogspot.com/2017/05/65.html

Есть еще разобранные задачи в учебнике Бондаренко О. О., Ластовецький В. В., Пилипчук О. П., Шестопалов Є. А. 9 класс https://mozok.click/680-rozvyazuvannya-kompetentnsnih-zadach.html

http://nikolay-frolov.edukit.mk.ua/biblioteka/kompetentnisni_zadachi/ - тут  в архіві компетентнісні задачі для різних класів. При використанні уважно прочитайте, бо перекладав з російської, можливо десь не догледів помилку


Учитывая, что компетентностная задача может быть разной (по классификации Морзе Н.В. - предметной, практической и межпредметной), можно подобрать компетентностное содержание ко многим школьным заданиям.
 http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/0564/991/1/%D0%94%D0%9E%20%D0%9F%D0%98%D0%A2%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%20%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%9F%D0%95%D0%A2%D0%95%D0%9D%D0%A2%D0%9D%D0%86%D0%A1%D0%9D%D0%86%20%D0%97%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A7%D0%86.pdf


Для тематического блока "Ввод и вывод информации" (программирование и алгоритмизация 5-6 кл - это Scratch тема "Переменные", а 8 класс - в рамках объектно-ориентированного программирования в тематическом блоке "Создание программ с кнопками и надписями") можно предложить ряд компетентностных заданий. Например:
1. Вам предложили помочь фирме - разработчику программных приложений (игр) создать программку-приветствие нового пользователя на сайте, организовав с ним небольшой диалог. Создайте программу диалога робота-представителя фирмы и пользователя, оказавшегося на сайте впервые.
2. Всем известно, что существует такое программное обеспечение, как чат-боты (или программы-"блоталки") где пользователь может "поговорить" с выбранным персонажем. Составьте программу диалога  на 3-4 вопроса с использованием, например, смайликов со стороны чат-бота.
3. Иногда при попадании на сайт Интернет-магазина Вам предлагают онлайн-помощь, которая ведется в диалоговом виде. Создайте примет такого диалога с пользователем на 3-4 обмена репликами. (Вид продаваемой продукции такого предполагаемого Интергет-магазина выбрать самостоятельно)
Например в таком виде (только ставим СВОИ вопросы, соответствующие заданию):
Program tt1;
var a,b,c,d:string;
begin
writeln('Как тебя зовут');
readln(a);
writeln('Привет ',a,' ');
writeln('Сколько тебе лет? ');
readln(b);
writeln('Какой у тебя любимый предмет в школе');
readln(c);
writeln('Какая у тебя любимая книга');
readln(d);
end.


Тут есть еще примеры диалогов http://www.cyberforum.ru/turbo-pascal/thread615938.html

Для тематичнского блока "Ветвление" тоже можно подобрать красивое содержание практически для любой задачи - ведь ветвление организовывает ВЫБОР. Напимер, есть три или две или четыре переменные и надо найти max и  min из них. Задачу можно сформулировать наример так: Три друга-школьника решили помочь завхозу школы принести доставленные до дверей школы пакеты, причем не одинакового веса. Как справедливо раздать завхозу пакеты так, чтобы самый маленький школьник (условно его можно назвать, например, Иваном) получил самый маленький пакет и не надорвался :-) а самый большой (назовем его, условно, Андреем) тащил самый большой пакет.
Код программы может выглядеть примерно так:
var a,b,c:real;
begin
writeln('Введите a');
readln(a);
writeln('Введите b');
readln(b);
writeln('Введите c');
readln(c);
if (a>b) and (a>c) then writeln('a - наибольшее число') else
if (b>a) and (a>c) then writeln('b - наибольшее число') else writeln('c - наибольшее число');
readln;
if (a<b) and (a<c) then writeln('a - наименьшее число') else
if (b<a) and (a<c) then writeln('b - наименьшее число') else writeln('c - наименьшее число');readln;
end.

Если интересует тематический блок "Циклы" то чаще всего детей просят сначала написать програмный код для вывода таблицы умножения на какое-то число. Чаще всего такими таблицами пользуются продавцы мелкого товара, чтоб не считать на калькуляторе - они выписывают  себе на листочек такую таблицу и по ней ведут рассчеты. Из этого легко сформулировать компетентностную задачу.
А код программы может выглядеть примерно так  (только n надо бы сделать вещественным - вдруг копейки тоже нужно подсчитывать?)
program multiplication_table;
uses crt;
var i,j,n,k: integer;
begin
writeln('vvedite chislo');
readln(n);
for i:=1 to n do begin
for j:=1 to n do begin
k:=j*i;
writeln(i, '*', j, '=',k);
end;
writeln;
end;
end.

Для темы "Графика" нужно познакомить детей с вот такими программами https://sites.google.com/site/graficeskieobrazyvpascal/labor  и http://www.cyberforum.ru/turbo-pascal/thread326944.html и попробовать сформулировать практическую компетентностную задачу. Например, младший брат не умеет рисовать - т.к. у него получаются неровные линии. Нарисуй для братика красивый домик, если на твоем компьютере нет ни интернета ни графического редактора, а есть только среда программирования :-)


Тема "Массивы" вообще может быть полностью компетентностной. Это могут быть и задачи типа "Выясни количество теплых (выше нуля) и холодных (ниже нуля) дней в неделе, месяце, декаде и пр." и "Распредели детей по росту, цвету  волос, по успеваемости и тому подобное (задачи сортировки)", и "Найди номер по списку в журнале отличника и выясни - не является ли ему его номер счастливым" и пр.
Примеры кодов программ можно увидеть тут http://www.cyberforum.ru/pascalabc/thread912320.html и тут http://nk-inform.narod.ru/pas/pasprim.htm

До теми "Текстовий редактор" підібрати завдання з інформатики виховного змісту для 10 класу. Це може бути - створити засобами текстового процесора оголошення про будь-яку виховну подію (наприклад до шкільного марафону "Допоможи зберегти ліс" або "Енергозбереження); також це може бути створення листа подяки за участь у волонтерстві чи благодійності; це може бути й складання книжки-малятки для молодших школярів "Якщо добрий ти" чи "Посмішка- твоя візитка" та інше.

До теми "Моделювання" дуже влучним буде розгляд завдання наприклад, такого компетентнісного змісту: Створити інформаційну модель придбання сучасного комп'ютера у структурній та графічній формі. З чого починати є тут http://narodna-osvita.com.ua/2458--5-nformacyna-model.html, але саму модель діти мають побудувати в самостійно обраному середовищі (гарно, якщо  це буде ментальна карта або схема)

До теми "Електронні таблиці" показовим є побудова математичних графіків функцій. Наприклад, функції y= (1-x)/(2-sin x)  причому як сінус так й аргумент можуть бути у квадраті чи кубі.
Також цікавими для вчителя з методичної точки зору є теми "Редагування та форматування електронних таблиць" 7 кл та "Базові структури алгоритмів: слідування, розгалуження та повторення" 11 кл. А з точки зору безпеки - тема "Безпечне користування Інтернетом"

Литература
  1. Морзе Н. В. Компетентнісні задачі з інформатики. – Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи10 навчання: Зб. наукових праць. [Електронний ресурс] / Н.В. Морзе, О.Г. Кузьминська. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова , №6 (13), 2008. – Режим доступу: http://www.ii.npu.edu.ua/files/Zbirnik_KOSN/ 13/03.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар

Додайте свій коментар

back to top